Tapeten - ett rafflande drama i sex akter
Scen I
Colorama Helsingborg
Jag: Hej jag har sett en tapet på internet som jag skulle vilja se i verkligheten och beställa. Den är mörkröd med stora guldiga blommor men jag ser den inte här.
Expediten: Vet du inte vad den heter?
Jag: Nä men jag tänkte att jag kanske kunde beskriva den så kunde du känna igen den. Och så kunde jag beställa.
Expediten: Näe du får nog gå hem och kolla upp vad den heter och vilket företag den kommer ifrån. Vi har rätt många tapeter.
Jag: Ok.
Scen II
På jobbet. Vid telefonen.
(Rrrr)
Expedit: Colorama Helsingborg
Jag: Hej jag var inne hos er igår och frågade om en tapet som jag såg på nätet. Nu har jag kollat upp den och den heter Golden. Jag skulle vilja beställa.
Expediten: Men har du bara sett den på nätet?
Jag: Ja. Hur lång tid tar det att få hem den?
Expediten: Men den kan se annorlunda ut på internet än i verkligheten.
Jag: Ja men jag vet att jag vill ha den.
Expediten: Njaa men jag tror nog att det är bättre att du kommer in här i butiken och tittar på den innan du beställer.
Jag: Men jag tänker beställa den.
Expediten: Men den kan se annorlunda ut.
Jag (trött och struntar i dem): Ok jag återkommer, hej då.
Scen III
I Colorama-butiken i Huskvarna
Jag (går runt): Hej, jag skulle vilja beställa en tapet. Har ni den, den är röd med stora guldiga blommor?
Expediten: Ja vänta lite.. här är några.
(bläddrar i ett album)
Jag: Ja det är den. Den vill jag ha. Tre rullar.
Expediten: Jag måste beställa. Det tar tre dagar att få den.
Jag: Ok men kan du beställa den till Colorama i Helsingborg? Jag ska ner till Skåne på fredag och vill försäkra mig om att jag har den då.
Expediten: Ja men det är inga problem att få hit den. Du ska garanterat ha den här på torsdag lunch. Det hinner vi.
Jag: Ok...? Jag ska till Sthlm på torsdag vid tretiden och kommer att flyga direkt ner till Skåne på fredag så jag måste verkligen ha den senast torsdag lunch. Kan jag betala när jag hämtar den?
Expediten: Visst. Tack, hej då.
Jag: Toppen, hej!
Scen IV
I Colorama-butiken Huskvarna. Torsdag 11.30.
Jag är full av förväntan. Har ont om tid, måste hämta tapeten så att den kan följa med till Skåne. Åker till Huskvarna från Jönköping, ska sen på lunch med alla nya på avdelningen, lämna bilnyckeln till J så att hon kan köra hem den sen eftersom jag åker till Sthlm på eftermiddagen. Det kommer bli jobbigt att baxa med tapeten på flygresan hem sen men så får det bli.
Jag: Hej jag skulle hämta min tapet.
Expediten: Åh den har inte kommit än. Det är ju snöoväder.
Jag: Gah! Jag måste ha den.
Expediten: Men vänta, jag skickar ner den till Helsingborg så kan du hämta den där i helgen.
Jag: Ja åh vad bra om vi kan lösa det så. Det är egentligen bäst för mig för då slipper jag ta den på flyget.
Expediten: Ja men då får du betala här nu.
Jag: Ok.
Scen V
Colorama Helsingborg. Lördag.
Jag (full av energi): Hej jag skulle hämta ut en tapet som skulle skickas hit. Den skulle ha kommit igår.
Expediten (sur): Njaahaa. Vänta lite.
Expeditens kollega (nästan lika sur): Ja det kom ett paket i går som skolle till nån AnnaSara Holmkvist men dei konne ente vi tao emot. Vi visste ente vem det var till jo.
Jag: Var är det nu då?
Expedit II: Ja de har jo budfirman.
Jag: Jaha har ni numret till dem?
Expedit II: Näe och förresten har de nog ente öppet idao.
Jag: Nähe. När man jobbar i den här SERVICE-branschen är uppdraget för det mesta att lösa problemet. Ni tycks ha glömt det. Har ni inget samarbete mellan Coloramabutikerna?
(Ringer till Huskvarna-butiken: Expediten: Va? Det här ska jag ta upp centralt, så får det inte gå till. Vi får lösa detta. Jag ringer dig på måndag efter att jag pratat med budfirman.)
Expedit i Helsingborg: Men detta har vi inget mä att göra jo.
Jag: Det känns som om det bara har blivit en prestigesak nu, istället för att hjälpa kunden gäller det att hävda vem som har rätt och fel.
Expediten: Näe så ei de ente alls. Det fattar du väl själv att vi bara ente kan ta emot ett paket så utan att veita vem det är.
Jag: Vad heter du och vem är din chef??
Scen VI
Måndag, hemma, telefonen ringer.
Jag: Hallå!
Expediten i Huskvarna: Hej det är från Colorama. Jag har pratat med budfirman. Tapeten är hos dem på centralen i Helsingborg. Vill du åka dit och hämta den eller ska jag be dem komma hem till dig med den? Vilket fungerar bäst?
Jag: Jag åker till Jönköping i eftermiddag så det bästa vore om du kan ta tillbaks den igen. Då kan jag ta hem den till Skåne med bil på fredag och behöver inte oroa mig över budfirmans öppettider.
Expediten: Ja jag ber att få den i retur. Du kan hämta den här i huskvarnabutiken i veckan.
Blir nog snyggt.Lite våglig för mej men du är ju en
tuffing.Tack för senast.Kram
Arrggh! Shit, vad irriterad jag blev bara över att läsa scenerna! Dom borde sättas i husarrest och få näringsförbud...
Men det blir säkert jäkligt snyggt, var ska du ha den?
I hallen där garderoberna stod! Ska ha en matplats där som jag tänkte "rama in" med speciell tapet och kanske också ett annat golv just där bordet ska stå.
Oj,oj! Har den återkommit till Jönköping?
Håller tummarna!
Kram, mamma
vilken historia.. borde skrivet den baksidan av tapeten så att den blev bevarad för framtiden :-)
ses i em, Lars
Haha, tapeten har farit fram och tillbaka!
Men det blev fint!